top of page
20251111092340.png

TUOTTEET

Löydä oikea ratkaisu projektiisi

Raskaan liikenteen rasittamat alueet

  • arttu823
  • Oct 3
  • 3 min read

Updated: Nov 8

Graniittiset noppakivet ja nupukivet ovat kaupunkirakentamisessa arvostettuja materiaaleja. Ne ovat luonnonmukaisia, ajattomia ja mekaanisesti erittäin kestäviä. Niiden käyttö suojateillä ja liikenneympyröissä tuo ympäristöön ilmettä ja laatua, jota betoniset kivet tai asfaltti eivät pysty tuottamaan.


Mutta vaikka itse kivi kestää vuosikymmeniä, sen saumaus on se osa, joka joutuu rakenteessa suurimmalle rasitukselle. Ajoneuvojen kiihtyminen, jarrutus ja renkaiden sivuttaisvoima kohdistuvat kivien välisiin saumoihin huomattavasti voimakkaammin kuin kiviin itseensä. Tämän vuoksi väärin valittu tai puutteellisesti toteutettu saumaus johtaa nopeasti pintarakenteen rikkoutumiseen: saumaa alkaa irrota, kivet löystyvät ja pinta alkaa elää. Lopulta edessä on kallis peruskorjaus.


Liikenneympyröiden ja hidasteiden saumat joutuvat todella suurelle kuormitukselle.
Liikenneympyröiden ja hidasteiden saumat joutuvat todella suurelle kuormitukselle.

Epoksisauma ratkaisuna kovaan kuormitukseen

Raskaanliikenteen kuormittamissa kohteissa suosittelemme käyttämään vdw 855 -epoksilaastia. Se muodostaa saumauksen, joka on sekä luja että lähes vettä läpäisemätön, eikä se murene tai painu ajan myötä. Toisin kuin sementtipohjaiset saumat, vdw 855 kestää nimenomaan ne sivuttais- ja kiertokuormat, jotka liikenneympyröissä ja suojateillä toistuvat jatkuvasti.


On olennaista, että sauma täytetään koko kiven paksuudelta. Vajaaksi jäänyt sauma ei tue kiveystä eikä sido kiviriviä toisiinsa, mikä johtaa sauman ennenaikaiseen rikkoutumiseen.


Kun alusta elää ja maa antaa periksi, saumaan kohdistuu samanaikaisesti veto-, puristus- ja tärinäkuormia. Sauman yläreuna puristuu ja alaosa venyy. Sauman on kyettävä joustamaan ilman murtumista – muuten kiveys alkaa liikkua ja rakenne vaurioituu.
Kun alusta elää ja maa antaa periksi, saumaan kohdistuu samanaikaisesti veto-, puristus- ja tärinäkuormia. Sauman yläreuna puristuu ja alaosa venyy. Sauman on kyettävä joustamaan ilman murtumista – muuten kiveys alkaa liikkua ja rakenne vaurioituu.

Noppakivi vai nupukivi? – oikea valinta käyttöympäristön mukaan


Kokemuksemme perusteella kivityypin valinta vaikuttaa olennaisesti rakenteen kestävyyteen.


  • Valtaväylien liikenneympyröissä 140 mm paksu nupukivi kestää paremmin raskaan liikenteen aiheuttamia sivuttaisia voimia.

  • Keskusta-alueiden suojateillä ja pienemmissä liikenneympyröissä voidaan käyttää myös 10x10x10cm noppakiveä, joka muodostaa tasaisemman ja jalankulkijaystävällisemmän pinnan.

  • Liikenneympyrän keskialueella noppakivi on usein esteettinen valinta, koska kuormitus jää vähäisemmäksi.


Alusrakenteen rooli – onnistumisen perusta


Pelkkä kivi ja sauma eivät yksin riitä. Rakenne alla on yhtä tärkeä.

Liikenteen kuormittamissa kohteissa suositeltava ratkaisu on:


  1. Vettä läpäisevä avoin asfaltti, joka toimii kantavana kerroksena ja estää veden pidättymistä rakenteeseen.

  2. Sen päälle 5cm kerros vdw 480 -vettä läpäisevää maakosteaa betonia, jolla saavutetaan riittävä yli 20 MPa lujuus.

  3. Yli 8 mm leveä saumat tehdään vdw 855 -epoksilaastilla.


Noppa- ja nupukiveys toimii kimmoisasti mikäli pohjarakenteen kantavuus ei ole riittävän suuri. Kantavuutta voidaan parantaa asfaltoinnilla tai teräsbetonilaatalla.
Noppa- ja nupukiveys toimii kimmoisasti mikäli pohjarakenteen kantavuus ei ole riittävän suuri. Kantavuutta voidaan parantaa asfaltoinnilla tai teräsbetonilaatalla.

Kivien alle tulevan maakostean betonin puristuslujuuden tulisi olla yli 20 MPa, jotta se kestää pitkäaikaista rasitusta. Oikeanlainen maakostea saadaan tehtyä sekoittamalla 1-osa Vdw 480 sementtiä ja 4-osaa hiekoitussepeliä #3-6mm. Sekoitus tehdään aina työmaalla.


Jos käytetään noin 100 mm paksuja noppakiviä, ne kannattaa liimata märkään maakosteaan vdw 495 -kiviliimalla. Tämä parantaa pintarakenteen jäykkyyttä ja estää kiven liikkumisen renkaiden alla. 140 mm paksuilla nupukivillä liimaaminen ei ole välttämätöntä.


Vasemmalla alue, joka on saumattu Vdw 855 epoksilla ja oikealla kiveys, joka on saumattu samaan aikaan tavallisella vesi-sementti seoksella. Viiden vuoden jälkeen perinteinen sauma-aine on murentunut pois, mutta epoksisauma on virheetön.
Vasemmalla alue, joka on saumattu Vdw 855 epoksilla ja oikealla kiveys, joka on saumattu samaan aikaan tavallisella vesi-sementti seoksella. Viiden vuoden jälkeen perinteinen sauma-aine on murentunut pois, mutta epoksisauma on virheetön.

Entä vaihtoehtoiset saumausmateriaalit?


Sementtipohjainen vdw 400+ -saumalaasti on vaihtoehto kohteisiin, joissa kuormitustaso on korkeaa. On kuitenkin syytä tiedostaa, että sementtipohjaiset saumat ovat rakenteeltaan hauraampia eli niiden kimmomoduuli on korkeampi kuin epoksisaumoilla. Rakenne ei saa tällöin painua pyörän alla. Tällöin kivet tulee asentaa joko:


  • asfaltin päälle, tai

  • erilliselle valettavalle teräsbetonilaatalle.


Valettu teräsbetonilaatta onkin erittäin toimiva ratkaisu korotetuissa suojateissä ja muissa hidasteissa, joissa pintarakenteeseen kohdistuu toistuvaa ja terävää kuormitusta.


Sementtipohjainen vdw 400+ saumalaasti on edullisempi kuin epoksilaasti.

Sauman toimivuuden kannalta on erityisen tärkeää sen kimmomoduuli eli muodonmuutoskyky. Epoksilaasteilla on hyvä muodonmuutoskyky. Tästä syystä ne eivät halkeile vaikka alusta antaa hieman periksi.
Sauman toimivuuden kannalta on erityisen tärkeää sen kimmomoduuli eli muodonmuutoskyky. Epoksilaasteilla on hyvä muodonmuutoskyky. Tästä syystä ne eivät halkeile vaikka alusta antaa hieman periksi.
Myös sauma-aineen puristuslujuus vaikuttaa sen pitkäaikaiskestävyyteen. Kestävyys on oikea yhdistelmä lujuutta ja muodonmuutoskykyä.
Myös sauma-aineen puristuslujuus vaikuttaa sen pitkäaikaiskestävyyteen. Kestävyys on oikea yhdistelmä lujuutta ja muodonmuutoskykyä.

Yhteenveto


Kiveyksen kestävyys liikennealueilla ei ole sattumaa. Se syntyy:


  • Oikeasta kivityypin valinnasta

  • Riittävästä kiveyksen reunatuennasta

  • Oikein rakennetusta alusrakenteesta

  • Ja ennen kaikkea kestävästä saumausratkaisusta


Vdw 855 epoksilaasti varmistaa saumojen pitkäikäisyyden ja kivet pysyvät paikallaan – niin suojatiellä, liikenneympyrässä kuin torialueellakin.

 
 
bottom of page