Raskaan liikenteen rasittamat alueet
- arttu823
- Oct 3
- 3 min read
Updated: Nov 8
Graniittiset noppakivet ja nupukivet ovat kaupunkirakentamisessa arvostettuja materiaaleja. Ne ovat luonnonmukaisia, ajattomia ja mekaanisesti erittäin kestäviä. Niiden käyttö suojateillä ja liikenneympyröissä tuo ympäristöön ilmettä ja laatua, jota betoniset kivet tai asfaltti eivät pysty tuottamaan.
Mutta vaikka itse kivi kestää vuosikymmeniä, sen saumaus on se osa, joka joutuu rakenteessa suurimmalle rasitukselle. Ajoneuvojen kiihtyminen, jarrutus ja renkaiden sivuttaisvoima kohdistuvat kivien välisiin saumoihin huomattavasti voimakkaammin kuin kiviin itseensä. Tämän vuoksi väärin valittu tai puutteellisesti toteutettu saumaus johtaa nopeasti pintarakenteen rikkoutumiseen: saumaa alkaa irrota, kivet löystyvät ja pinta alkaa elää. Lopulta edessä on kallis peruskorjaus.

Epoksisauma ratkaisuna kovaan kuormitukseen
Raskaanliikenteen kuormittamissa kohteissa suosittelemme käyttämään vdw 855 -epoksilaastia. Se muodostaa saumauksen, joka on sekä luja että lähes vettä läpäisemätön, eikä se murene tai painu ajan myötä. Toisin kuin sementtipohjaiset saumat, vdw 855 kestää nimenomaan ne sivuttais- ja kiertokuormat, jotka liikenneympyröissä ja suojateillä toistuvat jatkuvasti.
On olennaista, että sauma täytetään koko kiven paksuudelta. Vajaaksi jäänyt sauma ei tue kiveystä eikä sido kiviriviä toisiinsa, mikä johtaa sauman ennenaikaiseen rikkoutumiseen.

Noppakivi vai nupukivi? – oikea valinta käyttöympäristön mukaan
Kokemuksemme perusteella kivityypin valinta vaikuttaa olennaisesti rakenteen kestävyyteen.
Valtaväylien liikenneympyröissä 140 mm paksu nupukivi kestää paremmin raskaan liikenteen aiheuttamia sivuttaisia voimia.
Keskusta-alueiden suojateillä ja pienemmissä liikenneympyröissä voidaan käyttää myös 10x10x10cm noppakiveä, joka muodostaa tasaisemman ja jalankulkijaystävällisemmän pinnan.
Liikenneympyrän keskialueella noppakivi on usein esteettinen valinta, koska kuormitus jää vähäisemmäksi.
Alusrakenteen rooli – onnistumisen perusta
Pelkkä kivi ja sauma eivät yksin riitä. Rakenne alla on yhtä tärkeä.
Liikenteen kuormittamissa kohteissa suositeltava ratkaisu on:
Vettä läpäisevä avoin asfaltti, joka toimii kantavana kerroksena ja estää veden pidättymistä rakenteeseen.
Sen päälle 5cm kerros vdw 480 -vettä läpäisevää maakosteaa betonia, jolla saavutetaan riittävä yli 20 MPa lujuus.
Yli 8 mm leveä saumat tehdään vdw 855 -epoksilaastilla.

Kivien alle tulevan maakostean betonin puristuslujuuden tulisi olla yli 20 MPa, jotta se kestää pitkäaikaista rasitusta. Oikeanlainen maakostea saadaan tehtyä sekoittamalla 1-osa Vdw 480 sementtiä ja 4-osaa hiekoitussepeliä #3-6mm. Sekoitus tehdään aina työmaalla.
Jos käytetään noin 100 mm paksuja noppakiviä, ne kannattaa liimata märkään maakosteaan vdw 495 -kiviliimalla. Tämä parantaa pintarakenteen jäykkyyttä ja estää kiven liikkumisen renkaiden alla. 140 mm paksuilla nupukivillä liimaaminen ei ole välttämätöntä.

Entä vaihtoehtoiset saumausmateriaalit?
Sementtipohjainen vdw 400+ -saumalaasti on vaihtoehto kohteisiin, joissa kuormitustaso on korkeaa. On kuitenkin syytä tiedostaa, että sementtipohjaiset saumat ovat rakenteeltaan hauraampia eli niiden kimmomoduuli on korkeampi kuin epoksisaumoilla. Rakenne ei saa tällöin painua pyörän alla. Tällöin kivet tulee asentaa joko:
asfaltin päälle, tai
erilliselle valettavalle teräsbetonilaatalle.
Valettu teräsbetonilaatta onkin erittäin toimiva ratkaisu korotetuissa suojateissä ja muissa hidasteissa, joissa pintarakenteeseen kohdistuu toistuvaa ja terävää kuormitusta.
Sementtipohjainen vdw 400+ saumalaasti on edullisempi kuin epoksilaasti.


Yhteenveto
Kiveyksen kestävyys liikennealueilla ei ole sattumaa. Se syntyy:
Oikeasta kivityypin valinnasta
Riittävästä kiveyksen reunatuennasta
Oikein rakennetusta alusrakenteesta
Ja ennen kaikkea kestävästä saumausratkaisusta
Vdw 855 epoksilaasti varmistaa saumojen pitkäikäisyyden ja kivet pysyvät paikallaan – niin suojatiellä, liikenneympyrässä kuin torialueellakin.
.png)
